Afd. Scheepvaartbegeleiding woont 43ste VTS-Committee van IALA bij.

Van 20 tot en met 24 maart 2017 was de afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigd op de 43ste bijeenkomst van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) VTS-Committee in Saint-Germain en Laye (Frankrijk). Dit is het belangrijkste internationale forum dat standaarden vastlegt voor Vessel Traffic Services. Els Bogaert, Wim Smets en Stefaan Priem waren respectievelijk actief in de werkgroepen Operations, Technology en VTS- Training. Onder andere is een voorstel voor wijziging van de IMO-resolutie over VTS (A.857 (20)) opgemaakt, er is gewerkt aan de richtlijn over de technische interface tussen VTS-systemen en de systemen van de partners, en een nieuwe versie van de V-103 aanbeveling over VTS-Training en Certificering is afgewerkt. De 43ste bijeenkomst was de voorlaatste voor de uitvoering van het werkprogramma 2014-2018 van het VTS-Committee.

Herdenking Herald of Free Enterprise

Hele pagina afdrukken

Maandag 6 maart 2017 is het precies 30 jaar geleden dat de Herald of Free Enterprise na het uitvaren uit de haven van Zeebrugge kapseisde. 193 mensen lieten daarbij het leven, de scheepsramp met de Herald is dan ook de grootste uit de Belgische geschiedenis. De gouverneur van West-Vlaanderen organiseerde op 6 maart 2017 een herdenking van deze scheepsramp.

In de voormiddag zijn twee schepen met hulpverleners en overlevenden naar de exacte locatie van de toenmalige scheepsramp op zee gevaren. Na deze ceremonie volgde er een herdenking aan het monument in Zeebrugge, bestaande uit een bloemenhulde, een minuut stilte en een afsluitend woord van de aalmoezenier van Defensie.

De gouverneur koppelde aan de 30-jarige herdenking van de Herald of Free Enterprise een academische zitting.  De nadruk lag hierbij op de lessons learned uit deze ramp, deze komen in een volgende nieuwsbrief van MDK nog eens aan bod.

Belgische zeiler gered in het Beagle Kanaal door tussenkomst van het MRCC Oostende

Op 18 februari ontving het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende een noodoproep van een zeiljacht. Het alarm was geactiveerd via epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon)  een noodboei die een signaal afgeeft door er op te duwen of als het in contact komt met water. Deze epirb had een Belgisch referentienummer en via het internationale satellietsysteem Cospas-Sarsat kwam het signaal onder andere op het MRCC in Oostende terecht. De positie van de epirb was afkomstig van zeiljacht Mira, in een baai aan het begin van het Beagle Kanaal, bij de Atlantische Oceaan in Argentinië.

De Search and Rescue Mission Coordinator van het MRCC in Oostende nam ter bevestiging contact op met  de Prefectura Naval (MRCC) in Ushuaïa, in wiens werkingsgebied het incident zich had voorgedaan om zeker te zijn dat de reddingsactie daar goed opgevolgd werd. Maar de kustwacht van Ushuaïa had het noodsignaal niet ontvangen en heeft dankzij de interventie van het MRCC Oostende actie ondernomen en twee vaartuigen van de Marine uitgezonden. Na vier uur zoeken is de Mira teruggevonden in onherbergzaam gebied en was de 41-jarige Belgische solozeiler in goede gezondheid meegenomen aan boord richting de haven van Ushuaïa.

“Het opstarten van dergelijke zoek- en reddingsacties is eerder uitzonderlijk voor ons (gemiddeld één maal op jaarbasis), waarbij de opgedane ervaringen schaars zijn en de ‘lessons learned’ des te belangrijker.” zegt kapt. Réjane Gyssens, hoofd van het MRCC. “Het toont aan dat de verkeersleiders iedere oproep ernstig nemen en zaken dubbel checken. Het kordate handelen heeft hier wel degelijk een mensenleven gered.  Het incident met S/Y Mira en de tussenkomst van het MRCC Oostende in Argentijnse wateren is voor ons een bevestiging dat de samenwerking op internationaal maritiem SAR vlak werkt. ”

2017.02 hoe werkt een epirb

Voorstelling van hoe een epirb-noodboei werkt