Kick-off voor MAiDEN-project

De kustwachtcentrale bestaat uit twee operationele centra:  het MRCC en het MIK.  Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende is het eerste meldpunt voor ongevallen op zee. Het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) in Zeebrugge, waar douane, scheepvaartpolitie en Defensie samenwerken, gaat na of alle wetten op zee worden nageleefd.

Op 9 maart 2018 kwamen de kustwachtpartners samen voor de kick-off meeting van het MAritime Information Data Exchange Network (MAiDEN) project. Dit project wordt medegefinancierd door het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij. Als onderdeel van het Europese maritiem beleid, heeft het Directoraat Generaal voor Maritieme Zaken en Visserij van de Europese Commissie de oproep tot voorstellen ter ‘Implementatie van de gemeenschappelijke gegevensuitwisselingsstructuur (CISE) voor het maritieme gebied van de EU’ ondersteund. Aan MAiDEN is een subsidie van    EUR 749.608 toegekend, wat een vlottere uitwisseling van informatie tussen de partners mogelijk moet maken.

Met dit project willen we de voorstellen die de digitale data-uitwisseling bevorderen verder uitwerken. MDK is trekker in verschillende werkgroepen, o.a. technisch en juridisch.  De bedoeling is om over twee jaar klaar te zijn met enkele studies en realisaties. De koppeling van de data- en communicatienetwerken zal ervoor zorgen dat de informatie-uitwisseling vlotter verloopt en dat een nog accurater maritiem verkeersbeeld kan worden opgebouwd op de Noordzee.

logo

Amerikaanse interesse in Vlaamse loodsboten

2018 03 08 bezoek Amerikaans Loodswezen

Op 21 februari 2018 bezocht kapt. Carl Mahler, loods in Fort Lauderdale (Florida) verbonden aan de Port Everglades Pilots Association, de redeboten in Vlissingen. De bedoeling was om ervaring op te doen rond dit type redeboten met het zicht op een eventuele aankoop van nieuwe vaartuigen voor het loodsentransport binnen de eigen regio. Ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw – R&D manager van VLOOT, begeleidde kapt. Carl Mahler. Naast de redeboten in Vlissingen, bezochten zij ook het douanevaartuig ZEELEEUW en het reddingsvaartuig R6-ORKA die een gelijkaardige rompvorm hebben in Oostende. Zie ook het nieuwsbericht van VLOOT.

SINT-ANNAVEER ONDERBROKEN VANAF 12/3 TOT 18/3

Sint-Anna (33)

Ingevolge baggerwerken ter hoogte van ‘t Steen in Antwerpen zal het gelijknamig ponton niet toegankelijk zijn vanaf maandag 12 maart 2018 tot en met zondag 18 maart 2018.  Concreet betekent dit dat er in die periode geen veerdienst mogelijk zal zijn tussen linkeroever en ’t Steen.  DeWaterbus zal in die periode en in onderling overleg met VLOOT, aanmeren aan de steiger Linkeroever om haar passagiers te laten opstappen.  Behoudens onvoorziene omstandigheden zal de veerdienst Sint-Anna haar normale dienst opnemen vanaf maandag 19 maart 2018. Fietsers en voetgangers kunnen wel nog steeds gebruik maken van de fiets- en voetgangerstunnel.

De baggerwerken worden uitgevoerd in opdracht van de stadshavendienst Antwerpen.  Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het ponton te herconfigureren zodat cyclische baggerwerken (waardoor het ponton regelmatig onbruikbaar wordt) niet meer noodzakelijk zullen zijn.