Nieuw fiets- en wandelpad Zwin open voor grote publiek

Het nieuwe fiets- en wandelpad op de nieuwe Zwindijk is gisteren officieel geopend. Onder een stralende lentezon fietsten Nathalie Balcaen (administrateur-generaal van MDK), Jurgen Vanlerberghe (gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen), Marga Vermue (burgemeester van Sluis) en de projectingenieurs van de verschillende partners het pad in om daarna net op de grens tussen West-Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen het lint door te knippen.

Vanaf nu kan iedereen genieten genieten van het unieke grensoverschrijdend getijdengebied van 333 hectare. Het Zwin vormt nu niet alleen als natuurgebied, maar ook toeristisch een verbinding tussen Zeeland en Vlaanderen

Het nieuwe fiets- en wandelpad van ruim vier meter breed biedt je een weergaloos zicht op de Zwinvlakte en het omringende polderlandschap.

Lees het volledige persbericht hier.

Officiële opening fiets- en wandelpad Zwin

Strandafval en zwerfvuil opgeruimd!

Op 24 maart 2019 nam VLOOT deel aan de ENECO CLEAN BEACH CUP in Oostende ter hoogte van de Phare East. Het strand ziet er nu een stuk properder uit nadat een 50-tal enthousiastelingen via VLOOT en afdeling KUST, samen met de vele andere deelnemers langskwamen. Het evenement werd geopend door burgemeester Bart Tommelein en schepen van mens en milieu Silke Beirens. Wat werd gevonden? Sigarettenpeuken, stukjes visnet, rietjes, glas, autobanden, …. te veel om op te sommen. Deze mening was ook professor Colin Janssen toegedaan, tijdens zijn uiteenzetting over de wereldwijde problematiek van plastiekvervuiling. Ook over de Noordzee kwam hij met een aantal schokkende feiten.

In totaal namen 7305 personen deel aan deze grootschalige strandschoonmaak, verspreid over 17 Belgische kustsurfclubs, 1 Nederlandse en 4 Franse gemeentes. Samen werd 12,748 ton strandafval opgeruimd!

Klik hier voor enkele foto’s.

 

Baggerwerken havengeul Blankenberge

Donderdagnamiddag, 28 maart,  starten in de havengeul van Blankenberge de baggerwerken om de zandbanken, gevormd door het stormweer van de afgelopen weken, te verwijderen. Tijdens het hoog tij van woensdagavond en donderdagochtend brengt men de baggerleidingen en het ponton van Oostende naar Blankenberge. Daar aangekomen koppelt men de leidingen om in de loop van donderdagnamiddag effectief met baggeren te starten.

Het zand uit de havengeul zal men op de vooroever  voor het centrum van Blankenberge opspuiten. Op die manier gebruikt men het zand functioneel om de zeewering te versterken. Doordat het aan de oostzijde van de havengeul wordt opgespoten verkleint ook het risico dat dit zand terugvloeit naar de havengeul.

Meer info vind je hier.

Boringen en sonderingen in Montgomerydok Oostende

Misschien zag je afgelopen vrijdag het hefplatform Octopus de haven van Oostende al binnenvaren. Vanaf 26 maart zal men vanop het hefplatform sonderingen en boringen uitvoeren in het Montgomerydok in Oostende. Deze werken kaderen binnen de studie voor de overstromingsmaatregelen aan het Montgomerydok.

De resultaten van de sonderingen en boringen zullen inzicht geven in de bodemopbouw: de draagkracht, de bodemgelaagdheid en de grondkarakteristieken. De draagkracht bepaalt bijvoorbeeld welke funderingen er voorzien moeten worden bij eventuele aanpassingen aan de kaaimuur.

De werken moeten vanop een vast horizontaal vlak gebeuren, vandaar het inzetten van een hefplatform. Dat is een drijvend werkplatform voorzien van een aantal poten die in de bodem gedrukt worden. Daarna brengt men het platform verder omhoog zodat het volledig vrij is van golven en de zee.

De werken kunnen hinder opleveren voor de scheepvaart in het Montgomerydok. Van 28/3 tot 29/3 en van 1/4 tot 2/4 is er stremming van de Mercatorsluis mogelijk. Na de opracht in Oostende vaart het hefplatform richting Blankenberge. Ook daar zal men ten westen van het westelijke staketsel boringen en sonderingen uitvoeren. Deze gebeuren in het kader van de structurele aanpak van erosie op het strand van Wenduine en verzanding van de haven van Blankenberge.

Het verschil tussen een sondering en een boring?

Met een sondering meet men de weerstand van de grond. Een stalen buis met aan het uiteinde een meetelement wordt in de grond gedrukt. Er gebeurt om de 2cm een meting.

Bij een boring maakt men grond los om grondmonsters te nemen en te onderzoeken.

Extreme verzanding havengeul Blankenberge

De havengeul van Blankenberge is grotendeels verzand door het stormweer van de afgelopen weken. De sterke stroming en golfslag hebben ervoor gezorgd dat er een zandpakket van 4 meter is bijgekomen tussen de staketselkoppen. Bij laag water komt zelfs een deel van het zand boven het wateroppervlak uit. Dat kan mogelijk voor een gevaarlijke situatie zorgen voor de scheepvaart die de haven in en uit moet. Bij hoog tij kan men met de nodige voorzichtigheid wel nog binnen of buiten varen.

80180058-64ae-4548-9f13-cb0195901066.jpg
Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) maakt zo snel mogelijk het nodige baggermaterieel vrij om de zandbank te verwijderen. De huidige opdracht in Oostende zal versneld afgewerkt worden. Op die manier kan de aannemer al midden volgende week starten met het baggeren van de vaargeul in Blankenberge. Het wegwerken van de volledige zandbank zal al snel 2 tot 3 weken in beslag nemen.

Ondertussen communiceren we met iedereen over deze situatie via alle mogelijke kanalen. We voeren regelmatig dieptemetingen uit. De verschillende jachtclubs en de reddingsdienst krijgen deze gegevens om zo hun leden te kunnen informeren. Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) verzorgt de officiële berichtgeving aan de scheepvaartsector. Op de kop van het westerstaketsel staat een LED-bord dat de ondiepte kenbaar maakt aan de binnenkomende vaartuigen. We vragen aan alle vaartuigen die de haven willen binnen- of buitenvaren om rekening te houden met deze situatie.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust werkt momenteel een  ontwerp voor een nieuwe westelijke havendam uit. Bij de constructie van een dergelijke dam zal deze situatie niet meer voorvallen.

Definitief afscheid van de Seaking

Op 21 maart nam de Seaking definitief afscheid na 43 jaar trouwe dienst en vloog een allerlaatste keer over onze kust. Het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende kon altijd rekenen op deze reddingshelikopter bij o.a. zoek- en reddingsacties op zee. De Seakings zijn vervangen door de NH90 NFH Caiman helikopters, die de taken van de Seaking integraal overnemen. De Seakings hebben 3.307 reddingsmissies en 1.756 geredde personen op hun palmares.

De Seaking op de luchtmachtbasis van Koksijde

De Seaking op de luchtmachtbasis van Koksijde

Boeienplein naar Kallo!

In 1899 werd in Antwerpen aan de Tavernierkaai ten zuiden van het LOODSWEZEN en tegenover het Margueriedok een boeienloods opgetrokken met als doel het onderhoud en de herstelling van alle boeien te faciliteren. Deze opslagplaats werd het ‘boeienplein’ genoemd en was na 120 jaar nog steeds in gebruik.

Op 13 september 2017 verhuisden de VLOOTcollega’s in Antwerpen uit het historisch loodswezengebouw en de bijhorende annex aan de Tavernierkaai naar het vernieuwde ‘Imalso-gebouw’ aan de Thonetlaan. Ook de vaartuigen kregen er een ligplaats aan de ‘Staatssteiger LO’.

Door de infrastructuurwerken aan de Scheldekaaien ter hoogte van de nieuwe Cruiseterminal, werd later besloten ook het ‘boeienplein’ te verhuizen. Een nieuwe locatie werd, op aangeven van VESPA, gevonden op een terrein van afdeling Maritieme Toegang aan de Singelweg, gelegen tussen de Kallo-sluis en het Fort Sint-Marie waar tot voor kort het KTA Zwijndrecht Cenflumarin gehuisvest was.

Deze locatie biedt meer ruimte en kan praktischer ingericht worden. De nabijheid van de boeienlegger ZEESCHELDE (die buiten de standaardopdrachten ter hoogte van Lillo stand-by kan blijven voor spoedinterventies) en de grote Scheldedokken (met hogere densiteit aan scheepvaart en bebakening) zijn bijkomende voordelen.

De verhuis van de boeien vond plaats in december 2018. Operations manager kapt. Mark Dewinter, ing. Maarten De Nolf, ing. Ruben Vanhamel en hoofdschipper Eric Van Loon leidden alles in goede banen. De boeien werden via het water verhuisd naar de nieuwe locatie door de ZEESCHELDE.

Naast het uitzetten en onderhouden van boeien, neemt de ZEESCHELDE verschillende andere opdrachten op zich zoals onder andere opleidingen voor het maritiem onderwijs en interventies bij calamiteiten. De boeien zijn uitgerust met zonnepanelen, betere batterij-systemen, LED-verlichting en aangepaste verfsystemen in functie van het verhogen van de onderhoudstermijn.

Klik hier voor enkele foto’s.

 

Netwerklunch Beleidscapaciteit

Het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, dat zijn wij.
Zeven entiteiten, samen één gezicht, samen één visie.

Met deze netwerklunch aan boord van de Blauwe Reiger – waarvoor dank aan de collega’s van De Vlaamse Waterweg – wil ik graag mijn engagement voor Beleidscapaciteit uitdrukkelijk onderschrijven.

De engagementsverklaring van het project sluit naadloos aan bij waar ik voor sta.
Met jullie als partner wil ik graag komen tot doordachte en gedragen oplossingen.
Voor mij staan netwerken, vertrouwen en transparantie centraal en ik kies heel bewust voor intense samenwerking.

Eén van de kerntaken van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust is immers klimaatadaptatie.
Klimaat is vandaag meer dan ooit een belangrijk maatschappelijk thema.
Door de klimaatverandering en het stijgen van de zeespiegel, groeit de roep naar bijkomende, ingrijpende maatregelen voor de bescherming van onze kustzone tegen overstromingen.

MDK voert daarvoor het Masterplan Kustveiligheid verder uit en is daarbovenop met heel wat andere partners gestart met het Complex Project Kustvisie, een gigantische denkoefening, die zal uitmonden in even grote infrastructuuraanpassingen om ons te beschermen tegen een stijging van de zeespiegel met 3 meter.

Nog maar weinig mensen zijn zich bewust van deze dreiging.
Het wordt daarom een enorme uitdaging om voldoende draagvlak te creëren.
Ik zet mijn schouders onder dit project, omdat ik meer dan ooit overtuigd ben van de noodzaak ervan. De oplossing ligt voor mij ook hier in doorgedreven communicatie en het volop inzetten op samenwerking.

Mede daardoor geïnspireerd, heb ik er vurig voor gepleit om binnen Beleidscapaciteit een project Klimaat op te starten. Binnen het beleidsdomein MOW lopen veel initiatieven in relatie tot klimaat, maar een overkoepelend overzicht en gezamenlijke standpunten ontbreken nog.

Dit MCB-project moet alle informatie bundelen over enerzijds de impact van de klimaatverandering op het beleidsdomein en anderzijds de initiatieven en maatregelen van het beleidsdomein om de impact op het klimaat te verminderen.

Het is de bedoeling om alle informatie die we hebben rond milieu en klimaat te centraliseren, te interpreteren, te verwerken en vervolgens ter beschikking te stellen van iedereen.

Die ambitie willen we als beleidsdomein uiten naar de nieuwe regering toe.
Concreet vragen we 250 miljoen euro om in te zetten op maatregelen die ons klimaat ten goede komen. Dat kan gaan van groener openbaar vervoer, over investeringen van de Vlaamse waterweg tot aanpassingen aan onze kust. Belangrijk is dat er initiatieven van over het hele beleidsdomein komen en dat we het budget dat gerelateerd is aan klimaat in beeld brengen. Enkel door samen te werken kunnen we echt het verschil maken. Wie doet mee?

Gastcollege Vessel Traffic Services op Hogere Zeevaartschool.

Els Bogaert, celhoofd VTS bij afd. Scheepvaartbegeleiding én oud-studente aan de Hogere Zeevaartschool, gaf op 12 maart een gastcollege aan de Hogere Zeevaartschool over de taken en verantwoordelijkheden van Vessel Traffic Services (VTS).

Een goed inzicht in de VTS is van groeiend belang binnen de maritieme industrie. Bovendien is IALA  ervan overtuigd dat dit soort voordrachten erg bevorderlijk is voor de samenwerking tussen de officieren aan boord en de VTS-centrales, en dus ook voor de veiligheid. IALA dringt bij IMO aan om opleidingen over VTS op te nemen in de STCW-code (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Dit betekent dat dit standaard aan bod komt in alle hogere zeevaartscholen wereldwijd.

Els Bogaert geeft gastcollege aan de Hogere Zeevaartschool.