Vacature projectleider survey Vlaamse Hydrografie

Wil je je verdiepen in hydrografie en techniek? Ben je analystisch sterk en zorgvuldig en werk je graag samen met anderen in een aansturende functie? Heb je daarenboven oog voor innovatie binnen de sector? Dan is deze vacature misschien iets voor jou.

Als projectleider survey bereid je technische en administratieve bestekken voor, zowel voor de uitvoer van metingen door derden als voor de aankoop van meetapparatuur. Je volgt vervolgens het volledige proces, van uitvoering van hydrografische metingen tot de verwerking van de resultaten, op.

Meer info over het profiel dat we zoeken en wat we te bieden hebben vind je hier.

Solliciteren kan tot en met 21 augustus.

WANDELAAR als platform voor MDK-innovatie-moment!

Op maandag 22 juli 2019 bracht gezagvoerder Ali Gzom met zijn bemanning de MDK-innovatie-projectleiders naar de WANDELAAR. Piet Opstaele (innovation enablement manager Havenbedrijf Antwerpen), Benoît Versavel (superintendent WANDELAAR) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT en MDK-brede sponsor van de innovatieprojecten) sloten mee aan.

Na een kennismaking met het schip en de beloodsingscontext, inspireerde Piet Opstaele ons met de binnen het havenbedrijf lopende projecten alsook zijn ruime ervaring met innovatie. Daarna deelden de projectleiders onderling hun inzichten rond de aanpak, het verloop, de uitdagingen en de bezorgdheden rond hun respectievelijke projecten en werden vernieuwde afspraken gemaakt. Het mooie weer en de enthousiaste duiding van kapt. Marc Boterberg en chief engineer Johnny Arnoys vervolledigden dit WANDELAAR-innovatie-moment, waarna de tenderswath WESTERSCHELDE iedereen terug naar Oostende voer.

Aanwezige projectleiders waren:
Artem Chernoshtan – projectleider auto adaptive dispatching voor operationeel personeelstransport
Dries Boodts – projectleider inzet van drones
Samuel Deleu – projectleider autonoom varen
Nick Goethals – projectleider seinen en lichten
Daphne Vanhoucke – projectleider duurzaam ondernemen

Ilse Bailleul (projectleider innoverend werken en samenwerken) en Karel Vlieghe (projectleider machine learning toepassing op het LIS) konden er niet bij zijn door vakantie.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT verwelkomt nieuwe HR-manager

Op maandag 29 juli 2019 startte Lore Dupont als HR-manager bij VLOOT.
Zij rapporteert aan Johan Onraedt (directeur administratie & organisatie) en heeft haar bureel in de Vrijhavenstraat in Oostende.

Lore behaalde twee Masters (EU-studies en Bestuurskunde & Publiek Management) en deed ondertussen een achttal jaar ervaring op in HR-functies bij Robert Half en de Plopsa Group. Tot haar overstap was zij HR-Manager Belgium & The Netherlands van deze laatste. Wij wensen Lore alle succes toe bij VLOOT!

Bijzondere transporten – ook op zee.

Vervoer van onderdelen vanuit de  haven van Oostende voor het windmolenpark Northwester 2 gaat van start.

 

Geladen met onderdelen voor het windmolenpark verlaat de Vole au Vent de haven van Oostende.

Vanaf zondag 28 juli vertrekken er vanuit de haven van Oostende bijzondere transporten met onderdelen voor het nieuwe windmolenpark Northwester 2, het zevende offshore-windmolenpark.

Het gaat om twaalf reizen die telkens vijf dagen duren. Het transport gebeurt met de Vole au Vent. Het inschepen van de onderdelen gebeurt via ship to ship transfer. Dat betekent dat de onderdelen van het ene schip overgeladen worden op het andere. De heavy load coaster  Aura ligt langs de Vole au Vent.

De onderdelen die nog op de coaster Aura liggen, klaar om op de Vole au Vent gezet te worden.

 

De Vole au Vent laadt de windmolenonderdelen vanop de Aura.

De bouw van een windmolenpark op zee is sowieso een technisch hoogstandje. Maar wist je dat bij de bouw ervan ook een rol is weggelegd voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust?

Om de veiligheid van het andere scheepvaartverkeer te garanderen, stelt het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) bijzondere voorwaarden op. Zo zijn er bij elke vaart twee kustloodsen van het Loodswezen aan boord. Zij gidsen de vaartuigen door het drukke vaarwater voor onze kust. Voor het volledige beloodsingstraject moet de zichtbaarheid ook 1000 meter bedragen. De eerste afvaart gebeurt bij daglicht.

Ook voor het andere scheepvaartverkeer gelden bijzondere maatregelen:

  • De veerdienst van Vloot zal een korte onderbreking kennen. Van zodra de havengeul opnieuw gekruist mag worden, zal ook het veer terug varen.
  • De werken aan de Halve Maandijk mogen het transport niet belemmeren.
  • Tegenliggend verkeer van en naar Oostende is niet toegestaan. Port Control Oostende en de verkeerscentrale van Zeebrugge zien hierop toe.

Vloot markeert de werkzone met de nodige boeien, in opdracht van het MRCC. In de Berichten aan Zeevarenden van afdeling Kust zijn tijdelijke kaartcorrecties opgenomen om het scheepvaartverkeer zo vlot en veilig mogelijk te blijven garanderen. Het passageplan, opgesteld door het Loodswezen, werd  dan weer verspreid via een Scheldescheepvaartbericht. Het intern noodplan werd afgestemd met het MRCC, goedgekeurd en verspreid op de werkvloer.

Het nieuwe windmolenpark Northwester 2 zal met 23 windmolens 220.000 huishoudens van elektriciteit kunnen voorzien. De 274 windmolens die er nu al staan, zorgen al bij een miljoen Belgische gezinnen voor blauwe stroom.

De Vole au Vent, klaar om te vertrekken.

Hydrografische peilingen op bijzondere locatie!


Op dinsdag 9 juli 2019 voerden de collega’s van afdeling KUST – Vlaamse Hydrografie in opdracht van het agentschap voor Natuur en Bos bijzondere peilingen uit op een vijver langs de Grote Nete in de gemeente Nijlen. Deze peilingen werden uitgevoerd met de bijboot van het hydrografisch vaartuig PIERRE PETIT (VLOOT).
Deze bijboot werd uitgerust met een single-beam sonar, een mobiele power supply, een GPS en een laptop.

Schipper Stijn Laurent en zijn bemanning Gregory Bel en Yuri Helsen (VLOOT) assisteerden hydrograaf Kevin Verelst (afdeling KUST – Vlaamse Hydrografie) en hielpen het logistieke gebeuren ter plaatse mee coördineren.
Een goede samenwerking tussen het agentschap voor Natuur en Bos en het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust zorgde voor een geslaagde case op een locatie met zeer beperkte diepgang.

Klik hier voor enkele foto’s.

Nieuwe westelijke strekdam tegen verzanding havengeul Blankenberge

Dat er in Blankenberge een nieuwe westelijke strekdam zou komen om de problematiek van de verzanding in de havengeul tegen te gaan was al bekend. Nu hebben het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en stad Blankenberge ook een akkoord bereikt over hoe die dam er zal uitzien. Er is gekozen voor een hellende dam die langzaam in zee verdwijnt. Bij laag water zal de dam deels zichtbaar zijn, bij hoog water zal hij bijna volledige onder water staan. De nieuwe dam zal niet toegankelijk zijn voor wandelaars. De effectieve uitvoering is voorzien tegen 2021.

Lees het volledige persbericht.
Simulatie nieuwe strekdam Blankenberge

Overeenkomst Vlaamse en Franse hydrografie voor uitwisseling van data

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust tekende onlangs een overeenkomst met de Franse tegenhanger van haar team Vlaamse Hydrografie, namelijk le Service Hydrographique et Océanographique de la Marine (SHOM)  voor de uitwisseling van data. De zee en de zeebodem stoppen niet aan de grenzen. Elk land heeft zijn hydrografische dienst die onder andere zeekaarten maakt. Voor het opmaken van de kaarten en andere nautische producten wordt data uitgewisseld. Hiervoor zijn duidelijke overeenkomsten tussen de betrokken hydrografische diensten nodig. De voorschriften voor de uitwisseling van data is ook vastgelegd door de International Hydrographic Organisation (IHO).

Met de Nederlandse (NLHO) en Engelse (UKHO) hydrografische diensten bestaan deze overeenkomsten al langer.

Zeekaart

Schapen in Zwin zorgen mee voor waterveiligheid

Wie onlangs ging fietsen of wandelen op de nieuwe Internationale dijk in het Zwin heeft het misschien wel opgemerkt: sinds kort grazen er schapen langs de dijk. Ze zorgen voor meer variatie in de vegetatie en een betere doorworteling. Bovendien gaan de dieren geleidelijker en natuurlijker te werk dan maaimachines. Tot slot vormen ze ook een attractieve factor voor de fietsers en wandelaars.

Van maart 2016 tot april 2019 bouwde de afdeling Kust van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) aan de nieuwe Internationale dijk rond het uitgebreide Zwin. De oude dijk werd in februari opengebroken en sinds de paasvakantie kan je als fietser of wandelaar genieten van het uitgebreide gebied.

De nieuwe dijk doet dienst als zeewering en is opgebouwd uit een zandkern met daarbovenop een dik pakket erosiewerende klei. Het gras op de dijk vormt ook een essentieel onderdeel om de waterveiligheid te kunnen verzekeren. Een goed onderhoud is dan ook nodig. Het gras heeft een goede doorworteling en wortelsterkte en moet zo vermijden dat er erosie of afschuiving ontstaat door golven bij zware stormen.

MDK heeft dan ook de nodige aandacht besteed aan het inzaaien en het ontwikkelingsbeheer van de dijkvegetatie. Samen met het agentschap voor Natuur en Bos en het Waterschap Scheldestromen is gekozen voor begrazing door schapen. Op de dijk zijn de nodige afsluitingen, veeroosters en schuilhokken voorzien.

Schapen grazen in Zwin

De Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart (PC) wil de nautische veiligheid op de Westerschelde vergroten.

Op advies van de Commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied (CNVS) gelden scherpere veiligheidsmaatregelen voor de binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde.

Zo vraagt de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) lijsten op van binnenvaartpassagiersschepen die verwacht worden in de verschillende havens. Dit helpt om een beter overzicht te krijgen van het aantal binnenvaartpassagiersschepen op de rivier. De Westerschelde is een open zeearm met getij en druk verkeer. Vanwege de bijzonderheden op dit vaarwater adviseert de GNA eventueel een loods aan boord te nemen die de kapitein helpt de haven veilig te bereiken.

Kapiteins krijgen momenteel folders mee met de specifieke eigenschappen van de Westerschelde. Daarnaast zijn gesprekken voorzien met de sector om simulatortrainingen en/of klassikale toelichtingen aan te bieden over de bijzonderheden van dit vaarwater. Deze maatregelen moeten bijdragen aan de veiligheid op de Westerschelde.

Vroegtijdig aanmelden.

Op dit moment melden schepen zich via de marifoon op het moment van betreden van het GNB-gebied. Zowel de Nederlandse als Vlaamse overheid onderzoekt of het mogelijk is een meldingsplicht 48 uur voor het betreden van het GNB-gebied in te voeren. Op basis van de verkregen gegevens kan de GNA voor ieder binnenvaartpassagiersschip een risicoanalyse uitvoeren. Indien de analyse aantoont dat er een groot risico is, dan kan de GNA voor het betreden van het GNB-gebied een loods voorschrijven om de veiligheid te garanderen.

Vooruitlopend hierop zal de GNA, bij ernstige twijfel, vanaf nu op basis van veiligheidsrisico’s verbonden aan de vaart van een bepaald binnenvaartpassagiersschip, een ad hoc loodsplicht opleggen.

Viking Idun

Aanleiding voor deze voorgenomen maatregelen is het incident met de Viking Idun op 1 april 2019. Dit binnenvaartpassagiersschip kwam bij Terneuzen in aanvaring met een tanker. De Onderzoeksraad voor Veiligheid voert een onderzoek uit naar deze aanvaring. Resultaten daarvan worden eind september 2019 verwacht. De voorgenomen maatregelen van de PC worden met de Onderzoeksraad voor Veiligheid afgestemd.

 

 

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart is het hoogste orgaan in de organisatie van het Gemeenschappelijk Nautisch beheer. Ze is verantwoordelijk voor de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer in het Scheldegebied.

Het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) betekent dat Vlaanderen en Nederland op nautisch vlak samenwerken in het Scheldegebied om vlot en veilig scheepvaartverkeer te organiseren van en naar de Scheldehavens. De nautische samenwerking is juridisch verankerd in het GNB-verdrag.

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) zorgt samen met de verkeersleiders (Vessel Traffic Services (VTS)) voor de dagelijkse vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart in het Scheldegebied.

De Commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied (CNVS) bestaat uit Vlaamse en Nederlandse autoriteiten die betrokken zijn bij het scheepvaartverkeer op de Westerschelde, de leiding van de GNA, vertegenwoordigers van de beide loodswezens en de Vessel Traffic Services.