Losgeslagen schip – snelle actie van ons agentschap

Toen het schip APL Mexico City vanmiddag los sloeg van de kade aan het Deurganckdok in de Antwerpse haven, werd dat onmiddellijk opgemerkt door de “Vessel Trafic Services” van ons agentschap. Via radarbeelden waakt dit systeem over de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde. “We zagen het schip een vreemde en plotselinge beweging maken”, klinkt het bij de verkeersbegeleiders in de toren van Zandvliet. “We hebben niet geaarzeld en onmiddellijk sleepboten en een loodsboot naar het schip gestuurd.”  

De 5 opgeroepen sleepboten hebben zich aan het schip vast gemaakt om het opnieuw te kunnen laten aanmeren, onder begeleiding van een loods die aanwijzingen geeft vanop de loodsboot die het schip ook begeleidt

Het schip heeft toen het loskwam een havenkraan geraakt. Die is omgevallen. Op dit ogenblik is een deel van het Deurganckdok niet meer bevaarbaar omdat de kraan in de weg ligt. 

Het schip lag aangemeerd en was hierdoor niet onder actieve VTS-begeleiding.
Het Deurganckdok ligt wel in GNB gebied. Dit wil zeggen dat de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit alles in het werk stelt om het schip veilig terug naar de kade te begeleiden samen met het Loodswezen, sleepdiensten, een loodsboot en betrokken partners.

Onderzoek zal moeten uitwijzen hoe het schip loskwam van de aanmeerplaats.

Updates:

De loods ging intussen ook aan boord van het schip.

Een tweede schip, de MSC Anchorage dreigde ook los te komen. Uit voorzorg ligt er een sleepboot tegenaan om het schip op zijn plaats te houden.

Het schip is intussen veilig afgemeerd. Er is wel schade aan het schip dat hersteld moet worden voor het schip weer kan afvaren.

VLIZ bestaat 20 jaar!

Het VLIZ vierde onlangs haar 20ste verjaardag! De organisatie werd opgericht op 1 oktober 1999 en begon als kleinschalig aanspreekpunt voor zeewetenschappelijk onderzoek. Ondertussen groeide het VLIZ uit tot een waar onderzoeksinstituut. In 2000, kort na de oprichting van het VLIZ, werd de eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het VLIZ en VLOOT die als rederij instaat voor het bemannen en bedrijfsklaar inzetten van een zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig.

Het eerste zeewetenschappelijk schip binnen de Vlaamse vloot was de ZEELEEUW. De voormalige loodsboot werd in 2000 omgebouwd tot multifunctioneel vaartuig en uitgerust met de nodige wetenschappelijke bemonsteringsapparatuur. Na een tiental jaar rees de nood aan een modern en goed uitgerust vaartuig om te kunnen voldoen aan de nieuwe eisen voor wetenschappelijk onderzoek.

In 2010 besliste de Vlaamse regering om het licht op groen te zetten voor de gunning van de bouw van een nieuw hoogtechnologisch onderzoeksvaartuig, de SIMON STEVIN. Dit nieuwe schip werd eind 2012 in gebruik genomen en bedient een breed spectrum aan zeewetenschappelijk onderzoek. Het schip is uitgerust met staalnameapparatuur, akoestische stroommeter, single- en multibeam, thermosalinograaf, hek en zij A-frame, telescopische arm, nat en droog laboratorium en accommodatie voor wetenschappers.

In 2013 schonk Vlaams minister Crevits de ZEELEEUW aan de Keniaanse overheid om ingezet te worden voor zeewetenschappelijk onderzoek ter hoogte van Oost-Afrika. De MTAFITI (ex-ZEELEEUW) kent er een enorm groot succes en kreeg ondertussen ook al heel wat nieuwe apparatuur aan boord.

De SIMON STEVIN wordt multidisciplinair ingezet. Het fungeert als platform voor training van studenten van verschillende universiteiten en de Hogere Zeevaartschool, diverse onderzoeksgroepen of andere wetenschappelijke instellingen, allen met een mariene, kustgebonden of estuariene focus. Gemiddeld heeft de SIMON STEVIN 171 vaardagen per jaar op de teller staan. VLOOT is dan ook bijzonder trots om als partner van het VLIZ bij te kunnen dragen aan de kennis en inzichten in het mariene milieu en daarnaast mee aan de basis te liggen van belangrijke ontdekkingen in de Noordzee.

Nieuwsgierig naar enkele foto’s? Klik hier.

Milieuvriendelijke baggerwerken in kustjachthavens

Om voldoende diepgang te hebben in de vier Vlaamse kustjachthavens laat afdeling Kust elk jaar baggerwerken uitvoeren in de jachthavens van Nieuwpoort, Oostende en Blankenberge. Voor Zeebrugge gebeurt dat om de drie jaar. Bij de nieuwe aanbestedingsprocedure eind 2018,  voor de onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthavens gaf agentschap MDK de markt maximaal de kans om in te zetten op CO2 – reductie. Hiermee willen we als agentschap vanuit Vlaanderen de reductiedoelstellingen voor ons land (15% minder CO2-uitstoot tegen 2020 ten opzichte van 2005) ten volle ondersteunen. Ondertussen zij in de jachthaven van Nieuwpoort en Blankenberge de baggerwerken opgestart. Meer info vind je hier.

Sleephopperzuiger Pinta

Sleephopperzuiger Pinta wordt ingezet in de havengeul van Nieuwpoort

Scheepswrakken verwijderd uit Tijdok Zeebrugge

In Zeebrugge haalt afdeling Kust momenteel vier scheepswrakken uit het Tijdok. Het gaat om vier vaartuigen die er al jaren onaangeroerd liggen: Poseidon, Virginia, Thierry en Speedy. Ze liggen aangemeerd op een plaats waar ze normaal gezien enkel kort mogen aanmeren voor herstellingswerken. Voor de buurtbewoners is het geen fraai zicht. Er zijn dan ook al vaak vragen gekomen om ze daar te verwijderen. Daarnaast is er ook een risico op olie- en mazoutvervuiling.

In 2013 heeft afdeling Kust de eigenaars van de vaartuigen opgespoord en gevraagd om de vaartuigen zelf te verplaatsen naar een vergunde ligplaats of scheepswerf. Omdat daar geen gehoor werd aan gegeven binnen de afgesproken termijn is een juridische procedure opgestart. Uiteindelijk was beslist dat afdeling Kust de vaartuigen mocht verkopen. Omdat er geen kopers werden gevonden is nu gestart met het weghalen van de vaartuigen uit het dok om ze uiteindelijk te slopen.

Voor het weghalen van de wrakken uit het dok is men afhankelijk van hoog water. De schepen worden naar een andere kaai gesleept om ze daar op een ponton te laden. Dat ponton vaart daarna richting Antwerpen om daar de vaartuigen te slopen. Twee van de vier wrakken liggen al op het ponton. Momenteel is het nog niet duidelijk wanneer de twee grootste vaartuigen uit het dok weggesleept kunnen worden.

 

Wrak in het Tijdok in Zeebrugge

Een van de wrakken die in het Tijdok in Zeebrugge ligt

Nieuwe directeur voor Vlaamse Hydrografie

Begin oktober verwelkomde afdeling Kust Koen Vanstaen als nieuwe directeur voor het team Vlaamse Hydrografie. “Ik kijk er naar uit om samen met mijn team onze kwaliteitsvolle dienstverlening voort te zetten, de uitdagingen van de toekomst zoals digitalisering, autonomie en andere innovaties aan te gaan en samen te werken met onze maritieme partners”, vertelt Koen.

De voorbije 15 jaar werkte Koen bij de Engelse overheid waar hij projecten leidde die de zeebodem in kaart brachten rond Engeland en de Engelse overzeese gebieden. Hij stond mee aan de wieg bij het ontwikkelen van samenwerkingen tussen verschillende Britse diensten onder het motto “collect once, use many times”. In nauwe samenwerking met de Hydrografische Dienst van Engeland (UKHO) werden nieuwe zeekaarten uitgegeven voor gebieden die in de 19de eeuw voor het laatst in kaart werden gebracht. De laatste jaren was hij verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuw team projectontwikkeling en tal van internationale samenwerkingsakkoorden.

Koen Vanstaen is de nieuwe directeur van het team Vlaamse Hydrografie