Uurregeling veerdienst Oostende uitgebreid!

Vanaf 1 april 2021 gaat de zomerregeling in voor de veerdienst aan de kust. Sinds een aantal jaar is de samenwerking tussen MDK via Vloot en de stad Oostende voor het veer in Oostende versterkt. Ook dit jaar wordt opnieuw voorzien in een fors uitgebreide dienstverlening. 

In Oostende zullen naast de uitbreiding van de uurregeling ook de wachttijden beperkt worden door de inzet van een tweede veer tijdens de piekmomenten. Op vrijdag en zaterdag tijdens de maanden april, mei, juni en september zal het veer tot middernacht varen. In juli en augustus zal het veer dagelijks tot middernacht varen. Klik hier om de uurregeling van het veer in Oostende te raadplegen. 

De veerdienst in Nieuwpoort vaart tijdens de weekends en op feestdagen. Tijdens de schoolvakanties vaart het veer dagelijks. Klik op deze link om de uurregeling van het veer in Nieuwpoort te bekijken.

De strijd tegen COVID-19 zit er helaas nog niet op. Daarom gelden nog steeds enkele beperkingen op en rond het veer zodat de veiligheid voor de passagiers maar ook voor de bemanning kan gegarandeerd worden. De mondmaskerplicht is op alle openbaar vervoer van toepassing en dus ook op de veerdienst. Houd afstand van elkaar tijdens het wachten op het ponton en op de veerboot.

Veremans krijgt opfrisbeurt in Oostende

Het hydrografisch peilvaartuig Veremans is tegenwoordig in Oostende te spotten. Het schip heeft als thuishaven Antwerpen en is daarom vooral te zien op de Schelde. Voor een droogdokbeurt ruilde de Veremans de natuurlijke habitat in voor een kort verblijf op een scheepswerf in Oostende. 

Gedurende enkele weken eind februari en begin maart zit het schip in droogdok waar het volledig wordt nagekeken. Er worden heel wat verschillende controles uitgevoerd zoals diktemetingen van het staal van de romp, controle van de buitenboordafsluiters, meting van de speling op de roeren en de schroefas en het opmeten van de ankerketting. De volledige romp krijgt ook een nieuwe laag verf. 

Aan boord van de Veremans bevindt zich heel wat hydrografische apparatuur. Met een single- en multibeam scannen de hydrografen van het team Vlaamse Hydrografie de bodem van de Schelde om vervolgens met de data daarvan zeekaarten te maken. Ook het team Vlaamse Hydrografie maakt van deze droogdokbeurt graag gebruik om onderhoudswerken uit te voeren aan deze apparatuur. 

Superintendent Jan De Kerf begeleidt het droogdok samen met de bemanning van het schip, schipper Stijn Laurent, hoofdmotorist Serge Verelst en matroos Joeri Neudt. Het team volgt de werken aan boord nauwkeurig op in nauwe samenwerking met Dieter Van Campenhout en Kevin Verelst van het team Vlaamse Hydrografie. 

Als alle werken afgerond zijn, zal de Veremans terug naar Antwerpen varen om opnieuw peilingen uit te voeren op de Schelde en zo bij te dragen aan veilig en vlot scheepvaartverkeer. 

Nieuwe duurzame veerboten klaar voor vertrek naar Vlaamse thuishaven

Twee hypermoderne veerboten zijn zo goed als klaar om te vertrekken van de scheepswerf naar hun nieuwe thuishaven in Oostende en Antwerpen. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) kijkt uit naar de komst van de nieuwe vaartuigen om de Vlaamse vloot verder te verduurzamen. Momenteel teistert de pandemie zowat elke sector en zorgen de beperkingen voor allerlei vertragingen. Zo ook bij Vloot die instaat voor de opvolging van de scheepsbouwprojecten binnen het agentschap MDK.

We moeten momenteel wachten tot het weer veilig is om naar de scheepswerf te kunnen afreizen om de laatste proeven uit te voeren zodat de nieuwe veerboten kunnen overvaren naar België,” duidt ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager bij Vloot. Deze laatste proeven dienen om alle systemen van de schepen te testen en zijn noodzakelijk om groen licht te geven aan de scheepswerf voor de overtocht. Door de huidige maatregelen in de strijd tegen het virus zijn de finale testen uitgesteld. “Wanneer de finale proeven zullen doorgaan, is voorlopig nog onduidelijk, maar we hopen natuurlijk dat dit zo snel mogelijk kan,” vult ir. Piet Leeuwerck aan.

Het is nog even spannend afwachten vooraleer deze twee duurzame veerboten te verwelkomen. Met een volledig elektrische veerboot voegt MDK een uiterst duurzaam exemplaar toe aan haar vloot. Een absolute primeur voor de locatie in Oostende is de ‘Raveel ontmoet Ensor’. Deze veerboot maakt gebruik van zeer innovatieve technieken. “Het veer vaart met een elektrisch voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voorstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator,” legt ir. Piet Leeuwerck uit. De veerboot zal opladen via een automatische lader. De laadtoren en pantograaf bevinden zich op het drijvend ponton aan de oosteroever. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem.

De ‘Marnix Van Sint Aldegonde’ heeft Antwerpen als thuishaven. Ook dit veer is door de vele groene maatregelen een enorme toegevoegde waarde. “Deze veerboot beschikt over twee onafhankelijke voortstuwingseenheden. Dit maakt het mogelijk om in geval van nood met slechts één motor naar de kant te varen. Op het dak zijn er zonnepanelen geïnstalleerd die met een zonneladercontroller aangesloten zijn op het systeem voor een optimaal rendement.

De ‘Raveel ontmoet Ensor’ is ontworpen om 100 passagiers te kunnen overzetten, wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit van de veerboten aan de kust. Het schip is 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan een maximale snelheid halen van 16 km/u.
De ‘Marnix Van Sint Aldegonde’ is ontworpen om 200 passagiers te kunnen overzetten. De overzetboot is 30 meter lang en 9,5 meter breed en kan een maximale snelheid van 18 km/u halen.

Vogels tellen? Het gebeurt ook aan boord van de Simon Stevin!

Op zaterdag 30 en zondag 31 januari 2021 vindt het jaarlijkse Grote Vogelweekend van Natuurpunt plaats. Je kan zelf meehelpen door de vogels in je tuin te tellen. En nee, je hoeft helemaal geen vogelkenner te zijn. 

Niet alleen de tuin maar ook de Noordzee vormt een belangrijke biotoop voor vogels. Wist je dat het zeewetenschappelijk vaartuig Simon Stevin daarom maandelijks onderzoekers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek aan boord ontvangt? Deze onderzoekers tellen zeevogels zoals alken, kleine mantelmeeuwen, visdieven en zeekoeten en migrerende landvogels zoals spreeuwen, ganzen, eenden, roofvogels en zelfs uilen! Ook andere zeezoogdieren komen in aanmerking zoals bruinvissen en zeehonden. Vaar in dit filmpje even mee met de Simon Stevin en spot een bultrug in de Noordzee!

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) staat in voor de organisatie en de planning van alle zeewetenschappelijk onderzoek dat gebeurt met de Simon Stevin. Vloot, de rederij van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, zorgt voor het bemannen en bedrijfsklaar inzetten van het schip. Een sterke samenwerking die expertise, kennis en ondersteuning bundelt om onderzoek in de beste omstandigheden te laten plaatsvinden. 

Zelf aan de slag gaan in je tuin? Natuurpunt geeft enkele handige tips om vogels van elkaar te onderscheiden en om de meest voorkomende tuinvogels te herkennen. Alle info over Het Grote Vogelweekend vind je hier.

Bundeling krachten North Sea Port en MDK voor extra veer in Havenregio Gent

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) via haar rederij Vloot en North Sea Port zetten extra personeel in om het extra veer ter hoogte van Langerbrugge te bemannen. De veerdienst is sinds eind oktober op weekdagen verdubbeld tussen 7 en 19 uur om de lokale verkeershinder te beperken. Aanleiding hiervoor waren de onverwachte herstellingswerken aan de Meulestedebrug nadat een binnenschip ertegen voer. In het kader van de ‘minder-hindermaatregelen’ nam De Vlaamse Waterweg in nauw overleg met de stad Gent, North Sea Port, Voka en MDK onmiddellijk heel wat maatregelen om drukke verkeerspunten te ontlasten en wachttijden te beperken.

Meulestedebrug ‘under construction’

De Meulestedebrug liep op 24 oktober ernstige schade op door een aanvaring. De brug diende onmiddellijk afgesloten te worden met heel wat verkeershinder als gevolg. De Vlaamse Waterweg liet de tijdelijke vaste voetgangersbrug, die nog gebruikt werd tijdens de herstellingswerken in april, opnieuw installeren. Zo konden fietsers en voetgangers opnieuw oversteken via de tijdelijke brug die vlak naast de Meulestedebrug ligt. Ondertussen liet De Vlaamse Waterweg in een persbericht weten dat de brug nog voor de zomer hersteld zal zijn. Tot dan heeft het wegverkeer tot 3,5 ton twee mogelijkheden: ofwel rijden bestuurders om via de R4, ofwel kunnen zij het veer van Langerbrugge of Terdonk nemen. Zwaar wegverkeer moet verplicht omrijden via de R4.

Minder hinder door inzet twee veerboten én sterke samenwerking

Op dit moment varen in Langerbrugge twee veerboten op weekdagen tussen 7 en 19 uur. North Sea Port en MDK leidden extra personeelsleden op om deze dienstverlening tijdelijk mogelijk te maken. “Door de inzet van een tweede veerboot slagen we erin om een vlotte dienstregeling te garanderen en de wachttijden te beperken,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK. “Maar we doen dit niet alleen. Hiervoor kunnen we rekenen op twee collega’s van North Sea Port en heel wat collega’s van Vloot die vanuit andere locaties inspringen.” Ook de veerdienst in Terdonk enkele kilometers verder, is een volwaardig alternatief is. Is de wachtrij in Langerbrugge aan de lange kant? Overweeg zeker om voor het veer in Terdonk te kiezen!

Het extra veer in Langerbrugge vaart op weekdagen tussen 7 en 19 uur om de wachttijden te beperken. In het weekend geldt de normale dienstregeling. Het extra veer vaart niet vanaf 25 december 2020 tot en met 3 januari 2021. Denk ook aan het veer in Terdonk als alternatief.

Nieuw elektrisch veer staat in het wit

Vloot breidt in het najaar haar veerdienst in Oostende uit met een nieuw veer: RAVEEL ONTMOET ENSOR. Dit project is een absolute primeur binnen de Vlaamse vloot. Deze nieuwe veerboot is het eerste volledig elektrisch vaartuig dat Vloot in gebruik zal nemen. Met een lengte van 23 meter kan het schip tot 100 passagiers overzetten, wat een verdubbeling is van de capaciteit ten opzichte van de huidige veerboten. Het veer is uitgerust met zonnepanelen die de elektrische systemen aan boord voeden. Nieuw is ook de pantograaf (stroomafnemer) met een automatisch plug-systeem. Ir. Piet Leeuwerck (scheepsbouw – R&D manager) en ing. Steven Vandevyver (superintendent) van Vloot werken in dit pioniersproject nauw samen met de Estse scheepswerf Baltic Workboats en enkele andere partners.

Het veer kreeg onlangs een witte laag en bevindt zich ondertussen in de afbouwfase. RAVEEL ONTMOET ENSOR zal, net zoals de drie andere veerboten aan de kust, met kunst van meester Raveel afgewerkt worden.

Nieuwsgierig naar de foto’s?

Nieuwe veerboot voor de Schelde te water gelaten

MARNIX VAN SINT-ALDEGONDE, het nieuwe veer voor Antwerpen dat op termijn de veerboot SIMON STEVIN zal vervangen, is onlangs te water gelaten in Estland. De scheepswerf Baltic Workboats bleef tijdens de coronaperiode verder bouwen aan het nieuwe vaartuig. Ir. Piet Leeuwerck (scheepsbouw – R&D manager), ing. Maarten De Nolf (superintendent) en Michel Touzani (scheepstechnicus) gingen ondertussen ter plaatse voor een grondige inspectie.

De nieuwe veerboot zal ingezet worden voor de overtochten ter hoogte van Sint-Anna, Kruibeke-Hoboken of Bazel-Hemiksem. Met 30 meter lengte en 9,5 meter breedte zal er plaats zijn voor 200 passagiers en 75 fietsen. De rompvorm is in tegenstelling tot de andere veren op de Schelde, van het catamarantype. Dit zorgt ervoor dat het vaartuig koersstabiel en tegelijk zeer wendbaar is. Ook ging veel aandacht naar milieuvriendelijke en vernieuwende toepassingen. Zo zal een forse verlaging van het brandstofverbruik gerealiseerd kunnen worden. Het veer is uitgerust met de meest moderne en onderhoudsvriendelijke materialen en technieken. Er zijn zelfs zonnepanelen voorzien die als basis voor de stroomvoorziening aan boord zullen dienen.

Benieuwd naar het nieuwe veer? Check snel de foto’s en het filmpje.

Ontmoet Jarne: gemotiveerde jobstudent op de veerdienst in Oostende

Het is een vreemde zomer, maar ook nu zijn er bij Vloot gemotiveerde jobstudenten aan de slag. Jongeren kennis laten maken met de maritieme sector vinden we belangrijk. Op deze manier kunnen we onze knowhow en ervaring delen met de volgende generatie.

Maak kennis met Jarne Gekiere, 19 jaar en student ‘maritieme technieken dek’ aan het Maritiem Instituut Mercator. Hij werkt de hele maand juli als matroos op de veerboot in Oostende. We hadden een kort gesprek met hem. Al snel merken we dat Jarne zijn studentenjob met veel goesting uitvoert. “Ik hou van het sociaal contact, op veilige afstand natuurlijk, én ik leer bij van de schipper. De ideale vakantiejob dus!” aldus Jarne. Lees hieronder het interview.

Is dit je eerste studentenjob?
Mijn eerste ervaring als jobstudent was bij een strandbar in De Haan. Ook nu werk ik nog altijd in de horeca, als keukenhulp in een restaurant in Oostende. Daarnaast werk ik tijdens de maand juli op de veerdienst van Oostende.

Wat houdt je vakantie job in?
Ik ben matroos op de veerboot in Oostende. Ik help bij het aanleggen van de meertrossen en het klaarleggen of weghalen van de fenders. Ook het tellen van het aantal passagiers neem ik voor mijn rekening. Door de Corona-maatregelen mogen er momenteel maximum 30 passagiers aan boord per overvaart.

Wat vind je ervan?
Ik vind het een toffe job én ik leer bij dankzij de ervaringen van de schipper.

Hoe ben je hier terechtgekomen?
Via mijn school, het Maritiem Instituut Mercator in Oostende, die een e-mail had gestuurd met de link waar je kon solliciteren voor deze vakantiejob.

Wat houden je studies in en wat is je doel voor later?
Je leert navigeren en varen met zowel kleine als grote vrachtschepen. Je leert hoe je moet handelen in noodsituaties en welke reglementering van toepassing is. Ook het berekenen van de stabiliteit van een schip komt aan bod. Dit is belangrijk bij het laden van het schip. Mijn doel is om te werken in de baggersector.

Wat vind je het leukste aan je vakantiejob?
Het sociaal contact met de mensen vind ik het leukst. Op een veilige afstand uiteraard! En wanneer het wat minder druk is, leer ik ook nog eens bij van de schipper.

Wat heb je al geleerd tijdens je vakantiejob?
Ik leerde vooral hoe je moet aan- en afmeren met de overzetboot en hoe het vaartuig reageert op de verschillende handelingen van de schipper.

Heb je nog andere vakantieplannen?
Ik ga dit jaar niet op reis. Ik wil de kans op besmetting met het Coronavirus zoveel als mogelijk vermijden. Het plan is om de komende tijd vooral veel te werken om te sparen voor later!

Grootschalige hydrografische metingen in het Antwerpse

De schepen van de Vlaamse Hydrografie in Antwerpen, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, voerden in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, de UGent, de VUB, het IMDC en het Waterbouwkundig Laboratorium 13-uurs metingen uit in het kader van het OMES-project (Onderzoeksprogramma MilieuEffecten Sigmaplan). Het OMES-project maakt onderdeel uit van MONEOS, een samenwerkingsprogramma met zowel Vlaamse als Nederlandse autoriteiten. Dit programma biedt onder andere inzicht in het systeemfunctioneren van het Schelde-estuarium en de effecten van ingrepen of maatregelen in dit systeem.

Zo werden op drie locaties (Schellebelle, Terhagen en Kruibeke) 13-uurs metingen uitgevoerd om data te verzamelen over een volledige getijdencyclus. De fysische en chemische parameters zoals temperatuur, zuurstof, zoutgehalte, zuurtegraad, nutriënten en zwevende stof werden gemeten. Ook verschillende staalnames voor het analyseren van het fytobenthos en het zoöplankton behoorden tot de opdracht. Simultaan werden stroomsnelheidsmetingen uitgevoerd met behulp van gespecialiseerde toestellen. Deze toestellen stonden aan boord van het hydrografisch vaartuig alsook op een bijboot die dertien uren dwarsraaien voer.

Deze 13-uurs metingen werden uitgevoerd met de VEREMANS, HONDIUS en HENRY DE VOS, enkele hydrografische vaartuigen van VLOOT in Antwerpen. De gezagvoerders met hun bemanningen zorgden voor een veilige uitvoering van de opdracht en de algemene technische assistentie. Een geslaagde en bijzonder positieve samenwerking!

Klik hier voor enkele foto’s.

ZEELEEUW en ZEEWOLF als persplatform voor de Douane

Op woensdag 8 mei 2019 ging een belangrijk persmoment door voor de Douane. Dit moment kaderde in de verruimde samenwerking tussen de Belgische en de Nederlandse Douane in de strijd tegen de internationale drugshandel. Beide douanevaartuigen ZEELEEUW en ZEEWOLF, bemand en beheerd door VLOOT, werden ingezet als persplatform. Voor het eerst mocht de pers een controleactie bijwonen van Nederlandse duikers en het Belgische rummageteam in de Antwerpse haven.

Zie ook het bericht van GVA en HLN.