Vacature verkeersleider Zandvliet

Ben je een attent, stressbestendig en communicatief vaardig persoon? Werk je graag in team en in volcontinudienst? En heb je een fascinatie voor het maritieme gebeuren? Dan is deze job misschien iets voor jou!  Via deze selectieprocedure stellen we een werfreserve op voor toekomstige vacatures van verkeersleider te Zandvliet.

Als verkeersleider bij de afdeling Scheepvaartbegeleiding beheer je de verkeersstromen op de maritieme toegangswegen van en naar de Vlaamse zeehavens door het geven van aanwijzingen en informatie aan de verkeersdeelnemers.  Je volgt vanuit een verkeerscentrale continu het scheepvaartverkeer via het radarscherm en via marifoonkanalen op.  Je anticipeert op mogelijke gevaarlijke situaties. Zo draag je bij tot een veilig en vlot verloop van het scheepvaartverkeer.

Je leert de knepen van het vak aan de hand van een intensieve opleiding. Solliciteren kan tot 4 mei 2020.

04 april 1840: de Permanente Commissie komt voor het eerst samen

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) is verantwoordelijk voor de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer in de Scheldegebied. Dit Vlaams-Nederlands orgaan is opgericht in uitvoering van artikel 9 van het Scheidingsverdrag van 19 april 1839 dat de scheiding tussen België en Nederland regelde. Dit artikel bepaalt dat de Scheldevaart, het loodswezen en de betonning en de bebakening worden onderworpen aan een gemeenschappelijk toezicht, uitgeoefend door de wederzijdse commissarissen. De eerste bijeenkomst van de PC was op 4 april 1840, exact 180 jaar geleden. De Permanente Commissie vergadert elk kwartaal, afwisselend in Nederland en Vlaanderen.

Het eerste proces-verbaal

Sinds 1839 is de Permanente Commissie bijna ononderbroken blijven functioneren en heeft zich door verdere afspraken en verdragen getransformeerd tot hoofdverantwoordelijke voor het scheepvaartverkeer van en naar de Scheldehavens. Deze ambtelijke samenwerking kan teruggrijpen op een lange traditie.

Nederlands en Vlaams Loodswezen slaan de handen in elkaar en gaan uniform te werk in de bestrijding van corona over de grenzen heen.

Veilig scheepvaartverkeer in het Scheldegebied primeert om onze samenleving te blijven bevoorraden, ook tijdens deze bijzondere tijden van crisis. Daar waakt de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) over.

Samenwerking over de landsgrenzen heen intensifiëren:

In de ‘Taskforce Nautische Keten’ die woensdag 25 maart voor het eerst samen zat onder leiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust werden verschillende aandachtspunten gedefinieerd.

Eén van deze werkpunten waren de verschillen in het beleid van België en Nederland over  de aanpak van de coronacrisis die resulteerden in verschillende maatregelen.

Zoals tijdens de taskforce bepaald, werd vandaag een bijkomend overleg georganiseerd op niveau van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (Rijkswaterstaat en MDK) en de vertegenwoordigers van het Nederlands en Vlaams Loodswezen om samen  werkbare, veilige en gedragen maatregelen te formuleren.

De sterke intentie van alle betrokken partijen om elkaar te ondersteunen en te helpen én de verantwoordelijkheidszin van beide overheden maakte dat dit een zeer constructief gesprek was. Alle partijen zijn overtuigd van de maatschappelijke meerwaarde die we samen nastreven”, aldus Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK.

In goede en in kwade tijden:

Het feit dat de politieke standpunten in Vlaanderen en Nederland qua bestrijding van het coronavirus  sterk gelijkgesteld werden, maakt dat de gelijkvormige maatregelen en transparante afspraken het uitgangspunt zijn. Bij een rigoureuze uitvoering kan eenzelfde bescherming gegarandeerd worden aan de personeelsleden van alle betrokken diensten.

Zo worden de regels van social distancing maximaal toegepast aan boord van zowel alle Vlaamse als Nederlandse vaartuigen.

Vandaag werd opnieuw bekrachtigd dat de partners ten volle inzetten op het samenwerkingsverband waarbinnen zij hun rol en verantwoordelijkheden binnen de nautische keten opnemen. Zo kunnen mensen en middelen zo efficiënt en veilig mogelijk ingezet worden en eventuele capaciteitsproblemen solidair opgelost worden. Gelet op de corona-pandemie en de minder goede weeromstandigheden die voorspeld worden, kan dankzij het samenwerkingsverband de intense scheepvaarttrafiek die er vandaag nog altijd is, opgevangen worden. Alle partners willen dit zo lang mogelijk en zo goed mogelijk blijven doen zodat scheepvaart met levensmiddelen, voedsel en medisch materiaal aan boord via de havens ons land en een deel van Europa kunnen blijven bevoorraden.

Afspraken:

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) geeft in een gezamenlijke bekendmaking (27/03/2020) bijkomende maatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) en valideert hierbij gemaakte werkafspraken tussen de loodsdiensten van beide landen.

De Vlaamse en Nederlandse loodsdienst zullen maximale inspanning blijven leveren om aan boord van alle loodsvaartuigen om ten allen tijde een social distancing van 1,5m te hanteren.

Dit vertaalt zich in de capaciteitsbeperking op de verschillende vaartuigen:

  • Vlaamse en Nederlandse redeboten: max. 3 loodsen (+ 3 bemanningsleden);
  • Nederlandse en Vlaamse tenderswaths: max. 6 loodsen;
  • Vlaamse loodsboot-tender: max. 8 loodsen;
  • Nederlandse redeboot-tender: max. 4 loodsen ( + 2 bemanning);
  • Vlaamse en Nederlandse jol: max. 2 bemanning + max. 1 loods ( uitzondering marginale vaart/ passagier/ weersomstandigheden/ veiligheid).
  • Nederlandse en Vlaamse kotter:
    •   Zoveel mogelijke scheiding tussen bemanning en loodsen
    •    2 grote aparte rustruimtes voor de loodsen
    •    geen selfservice meer – voeding wordt verkregen op eenvoudige vraag

 

De Vlaamse en Nederlandse loodsdienst op de Westpost en op de Noordpost en de bemanningen zullen tijdens deze periode zoveel als mogelijk onderling contact vermijden. Er zal worden voorzien in verschillende ruimtes zodat loodsen zich kunnen afzonderen.

Bovenstaande maatregelen treden in werking vanaf 28/03/2020 om 0.00 u.

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) is verantwoordelijk voor de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer in de Scheldegebied. De PC is opgericht in uitvoering van artikel 9 van het Scheidingsverdrag van 19 april 1839 dat de scheiding tussen Nederland en België regelde. Dit artikel bepaalt dat voor de Scheldevaart het loodswezen en de betonning worden onderworpen aan een gemeenschappelijk toezicht, uitgeoefend door wederzijdse commissarissen. De Permanente Commissie vergadert elk kwartaal, afwisselend in Vlissingen en Antwerpen.

Sinds 1839 is de Permanente Commissie bijna ononderbroken blijven functioneren en heeft zich door verdere afspraken en verdragen getransformeerd tot hoofdverantwoordelijke voor het scheepvaartverkeer van en naar de Scheldehavens. Deze ambtelijke samenwerking kan teruggrijpen op een lange traditie.

MRCC coördineert zoekactie naar verloren gelopen kindje in Oostende

Op 14 maart kwam rond 20u op het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum de melding dat er in Oostende een vierjarig kind verloren was gelopen.

Er werd direct een zoekactie opgestart met de helikopter NH90. Ook de reddingsboten Orka en Zeetijger van Vloot hielpen mee zoeken. Bovendien werd de afsprakenregeling drenkelingen geactiveerd, dit is een samenwerking tussen de hulpverleners aan land (vb. politie en brandweer) en de zeereddingsdiensten.

Helikopter NH90 en reddingsboot 6 (Orka)

Gelukkig werd het kind om 22:52 veilig en wel teruggevonden, waarop alle zoekacties stopgezet konden worden.

Op zich behoort een dergelijke zoekactie tot de dagelijkse activiteiten van een MRCC. Ondanks de impact van het corona-virus op onze samenleving, blijft de zeereddingsdienst gegarandeerd door de hulpverleners ter plaatse.

ISO 9001:2015 certificaat voor de VTS-opleiding

Als onderdeel van dat certificeringsproces onderging het proces Vessel Traffic Services opleiding in februari 2020 een nieuwe externe audit, uitgevoerd door de firma Vinçotte. Deze audit doorliepen we met succes, hierbij zijn geen formele tekortkomingen vastgesteld. De audit erkent dat de geldende IALA-richtlijnen doorvertaald zijn in de VTS-opleidingen en doelstellingen en KPI’s zijn opgemaakt. Het resultaat van de audit is een erkenning voor de inspanningen die de voorbije jaren werden geleverd om de VTS-opleidingen verder te verbeteren, te verfijnen en professioneel te laten verlopen.

Verankerde samenwerking garandeert betere datadoorstroming en een nog veiligere Noordzee

Op 6 maart 2020 vond het sloteventement van het MAiDEN-project plaats. De kers op de taart na twee jaar intensieve samenwerking tussen de kustwachtpartners.

Het MAritime Information Data Exchange Network, kortweg MAiDEN-project, is een samenwerking tussen verschillende kustwachtpartners die een rol spelen in veiligheid (safety), beveiliging (security) en afhandeling van incidenten op onze Noordzee. Het Directoraat-Generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer trok het project in nauwe samenwerking met het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, Defensie, Douane en Scheepvaartpolitie. De diensten van de gouverneur van West-Vlaanderen en het secretariaat Kustwacht zorgden voor de nodige ondersteuning.

ir Yves Maekelberg tijdens een presentatie over Maiden

Op 1 maart 2018 is het MAiDEN-project officieel van start gegaan. Sinds die kick-off hadden de kustwachtpartners twee jaar de tijd om in te staan voor een kwalitatieve koppeling van hun data- en communicatienetwerken. Deze zorgen er vandaag al voor dat de informatie-uitwisseling vlot verloopt en dat een accuraat maritiem verkeersbeeld kan opgebouwd worden.

Vandaag lichtten de betrokken partners de ondernomen stappen en verwezenlijkingen toe in aanwezigheid van het Uitvoerend Agentschap voor Kleine en Middelgrote ondernemingen (EASME), die het project sponsorde. Ook engageerden ze zich om in de toekomst te blijven samenwerken aan een nog efficiëntere informatie-uitwisseling.

Goed nieuws dus voor toekomstige operaties en voor de veiligheid op onze Noordzee!

Concreet:

De afgelopen twee jaar hebben verschillende projectgroepen sterk ingezet op het ontwikkelen van een juridisch, logistiek en ICT-kader.

Eerste realisaties:

Bij  het Maritiem Reddings- en Coördinatie Centrum (MRCC) in Oostende, het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) in Zeebrugge en DG Scheepvaart in Brussel is een Multifunctional Display Platform geïnstalleerd en is gezorgd voor een koppeling tussen de verschillende systemen. Hierdoor hebben de operatoren steeds een zo volledig mogelijk beeld van wat zich afspeelt op zee. Zo kunnen ze in een crisissituatie sneller en gecoördineerd ingrijpen.

Maritiem Informatie Kruispunt MIK

Maritiem Informatie Kruispunt MIK

Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum MRCC

De uitwisseling van informatie over de schepen die de Belgische havens aandoen (ISPS) tussen DG Scheepvaart en de Douane in het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) werd uitgebreid waardoor foutieve en onvolledige informatie sneller opgevangen wordt. Dat verbetert de kwaliteit van de informatie en zorgt voor een betere inschatting van de risico’s.

De partners hebben al hun informatiestromen, zowel op nationaal als op internationaal niveau, in kaart gebracht. Dat gaat bijvoorbeeld over het elektronisch uitwisselen van drift- en zoekpatronen en een efficiënte raadpleging van schip-, lading- en reisinformatie. Voor de huidige uitdagingen werden een aantal oplossingen geïdentificeerd. In een vervolg op dit project zullen die oplossingen verder praktisch uitgewerkt worden.

 

Europees project:

Het Uitvoerend Agentschap voor Kleine en Middelgrote ondernemingen (EASME) heeft het project MAiDEN mee gefinancierd en kende 749.608€ subsidies toe. Het MAiDEN project kadert in het Europese “Common Information Sharing Environment” (CISE) dat een efficiëntere informatie-uitwisseling tussen nationale én Europese IT-systemen in het maritieme domein mogelijk maakt. Het doel is de veiligheid te verhogen zowel voor de watergebruiker als de dienstverleners op het water.

Afdeling Scheepvaartbegeleiding, de havenkapiteinsdiensten in de zeehavens en de Vlaamse Waterweg ontvangen een goed rapport van EMSA. 

Hoewel ons agentschap samen met tal van partners en overheden zorgt voor veilig scheepvaartverkeer, bestaat de kans dat het mis gaat.

In geval van incident, ongeval of andere gevaarlijke situatie op zee is snel actie ondernemen van cruciaal belang. Hiervoor zijn er regels vastgelegd in de Europese richtlijn 2002/59/EC.

Het Europese SafeSeaNet-systeem is een onderdeel van deze richtlijn; het is een monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart.

SafeSeaNet wil:

  • de veiligheid en efficiëntie van het maritiem verkeer in de EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland verhogen;
  • de reactie van autoriteiten verbeteren bij incidenten, ongevallen en potentieel gevaarlijke situaties op zee (inclusief opsporings- en reddingsoperaties, gecoördineerd door MRCC Oostende voor het Belgische gedeelte van de Noordzee);
  • bijdragen aan het voorkomen en opsporen van verontreiniging door schepen.

Het European Maritime Safety Agency (EMSA) beheert het SafeSeaNet-systeem.

De deelnemende lidstaten aan Safe Sea Net

 

AFDELING SCHEEPVAARTBEGELEIDING ALS BELGISCHE SAFESEANET NATIONALE COMPETENTE AUTORITEIT

Alle Europese lidstaten zijn verplicht een nationaal SafeSeaNet-systeem in te richten. In België heeft afdeling Scheepvaartbegeleiding de rol heeft als Nationale Competente Aautoriteit (NCA) voor SafeSeaNet. De afdeling heeft hiervoor het SafeSeaBEL-systeem opgezet om de nodige informatie vanuit België automatisch aan te leveren aan het Europese SafeSeaNet.

Naast het beheer van het SafeSeaBEL-systeem, hoort ook de afstemming met de gebruikers en verstrekkers van de gegevens bij het takenpakket. Afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigt België daarnaast als SafeSeaNet NCA tijdens Europese vergaderingen met andere lidstaten en EMSA.

 

DATAKWALITEIT

De gegevens in SafeSeaNet zijn afkomstig van kapiteins, rederijen, agenten en de havenkapiteinsdiensten in de Belgische zeehavens en de Vlaamse Waterweg. Zij zijn verplicht deze informatie aan te leveren voor elke reis van een zeeschip naar een Belgische zeehaven en de binnenwateren. Hierbij is juistheid, volledigheid en tijdigheid van belang. Dankzij de inzet van al deze actoren zorgen we ervoor dat de datakwaliteit van de informatie aangeleverd vanuit België op een hoog niveau staat.

informatie uitwisseling binnen Safe Sea Net

Scheepvaartbegeleiding controleert op nationaal niveau deze datakwaliteit. Via steekproeven kijken we of de benodigde informatie correct en tijdig wordt aangeleverd. Op Europees niveau is het EMSA die op geregelde basis steekproeven uitvoert, ter ondersteuning van de Europese lidstaten. Begin januari 2020 heeft EMSA voor België het rapport uitgegeven waarbij wordt nagegaan hoe België voldoet aan de verschillende criteria. Daarbij is nogmaals bevestigd dat de datakwaliteit aangeleverd vanuit België op een hoog niveau blijft.

 

Vuurtorenlichten op LED tegen 2021

Vuurtorens behoren tot ons maritiem erfgoed. Vandaag zijn er veel moderne navigatiemiddelen zoals radar en AIS (Automatisch Identificatie Systeem), maar de vuurtorens blijven een rol spelen.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust formuleerde een strategisch project: ‘seinen en lichten vervangen door LED-verlichting.’ Het is de bedoeling om alle vaste en visuele maritieme navigatiemiddelen in het beheer van het agentschap MDK tegen eind 2020 te migreren naar LED. De vuurtorenlichten moeten tegen midden 2021 overgeschakeld zijn.

Deze vuurtorenlichten zijn echter niet zomaar aan te passen. Bovendien is deze materie wereldwijd vrij uniek. Daarom is Nick Goethals over de grenzen gaan kijken voor oplossingen en om er de juiste kennis en expertise terug te vinden.

Naar aanleiding van de IALA-conferentie in Zuid-Korea hebben we vastgesteld dat de Deense Maritieme Autoriteit (DMA) al heel wat soortgelijke en complexe migraties heeft uitgevoerd.

Om het migratieproject binnen ons agentschap goed voor te bereiden, werd van 12 tot 14 november een studiereis georganiseerd in samenwerking met de DMA. De doelstelling van deze zending was om de migratie van hun vuurtorenlampen en de optimalisatie van deze complexe (en beschermde) mechanische aandrijvingen te bekijken en de toepasbaarheid daarvan voor onze locaties te bestuderen.

Deze zending was alvast een zeer leerrijke ervaring en een mooi voorbeeld hoe innovatieve technieken kunnen toegepast worden binnen ons maritiem erfgoed.

European Coast Guard Functions Forum: focus op samenwerking en opleiding

Van 12 tot en met 15 november 2019 vond de algemene vergadering van het European Coast Guard Functions Forum (EUCGFF) plaats in Venetië.

Dit forum is opgestart in 2009 en wordt ondersteund door de Europese Commissie, die hiermee de banden wil aanhalen tussen de kustwachtautoriteiten van verschillende lidstaten. De focus ligt op multilaterale samenwerking en het ontwikkelen van een opleidingsnetwerk.

In Venetië werd de tool for cooperation voorgesteld, een leidraad die de verschillende kustwachtfuncties in kaart brengt mét de opleidingsbehoefte die hiermee gepaard gaat. Op die manier zouden de kustwachtfuncties in de Europese Unie kunnen geharmoniseerd worden.

Verschillende kustwachtfuncties

Onze kustwachtpartners vaardigden drie vertegenwoordigers af naar Italië:Leen Depuydt, voorzitter van het beleidsorgaan Kustwacht en directeur noodplanning van het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken,  Pascal Depoorter, secretaris Kustwacht en Nadia Bos, afdelingshoofd van Scheepvaartbegeleiding. Om de belangen van onze kustwachtpartners te verdedigen, hebben ze de noodtoestand door extreme overstromingen mogen trotseren. Het zogenoemde ‘acqua alta’ bereikte een hoogte van 187 centimeter boven het gemiddelde zeeniveau met elektriciteitsstoringen en zware materiële schade tot gevolg.

Meer lezen over de trainingstool? https://ecgff-trainingportal.efca.europa.eu/

MSC Isabella vaart succesvol naar de haven van Antwerpen

Begin oktober is een nieuw recordschip, de MSC Isabella naar de haven van Antwerpen gevaren.

De MSC Isabella kan 23.656 containers vervoeren. De lengte, 400meter, is dezelfde als van vorige recordschepen. Het verschil is de breedte: in totaal is het schip 61meter breed. Dat betekent dat er bovendeks geen 23 maar 24 rijen containers naast elkaar kunnen worden gestapeld.

MSC Isabella op 10/10 onderweg naar de haven van Antwerpen.

De komst van deze scheepstypes (MSC Isabella en MSC Gulsun) is al ruim zes weken geleden aangevraagd bij de Gezamenlijke Nautische Autoriteit (GNA) conform Gezamenlijke Bekendmaking 03-2017 ‘Op- en afvaart regeling naar/van Antwerpen’.

Volgens deze op- en afvaartregeling heeft MSC de scheepsdossiers aan de GNA overhandigd. De GNA overlegt dan samen met beide Loodswezens (Vlaams en Nederlands) en  het Waterbouwkundig Laboratorium of bijkomende simulaties of vereisten nodig zijn.

Na grondige analyse bleek dat de schepen qua karakteristieken overeenkomen met de al in het Scheldegebied varende grote containerschepen.

De GNA heeft  op basis van de vergelijking besloten dit type schepen toe te laten zonder eerst proefvaarten te doen.

De MSC Isabella werd zoals andere grote zeeschepen opgevolgd door de Vessel Traffic Services. Aan boord waren twee zeeloodsen aanwezig voor het zeetraject en twee rivierloodsen voor het riviertraject.

In de loop van oktober en begin november komen er twee schepen van het type MSC Gulsun naar Antwerpen.

MSC Isabella