In gesprek met een crewplanner

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Nynke Bruinsma, crewplanner in Vlissingen.

”Alles goed oplossen geeft mij aan het einde van de dag een voldaan gevoel.”

Nynke, hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
Na enkele jaren als stuurman op de grote vaart ben ik me gaan oriënteren naar een baan aan de wal. Crewplanning had altijd al mijn interesse, ook omwille van het contact met de varende collega’s. Toen ik in de lokale krant een advertentie zag staan van Vloot met de functie crewplanner in Vlissingen heb ik geen moment getwijfeld. Na een vlotte sollicitatieprocedure kon ik in 2018 starten als crewplanner!

Hoe ziet jouw dag eruit als crewplanner?
Ik ben verantwoordelijk voor de crewplanning van de redeboten in Vlissingen. Daarnaast verwerk ik veel administratie, plan ik de geneeskundige keuringen in en assisteer ik bij het plannen van trainingen.

Waarom doe je je job graag?
Geen dag is hetzelfde! Een dag met enkel administratieve taken kan in één telefoontje veranderen in een hectische situatie waarbij we alles op alles moeten zetten om de dienstverlening te kunnen garanderen. Alles goed oplossen geeft mij aan het einde van de dag een voldaan gevoel.

Wat weten wij nog niet over uw functie?
Als crewplanner moet je 24/7 bereikbaar zijn. Dat hoort erbij!

Waarom sta je met plezier op?
Ik vind het nog elke dag ontzettend leuk dat ik kan bijdragen aan een goede dienstverlening aan de scheepvaart op de Westerschelde. Daarnaast werk ik in een leuk team. De sfeer zit gewoon goed!

Wat moeten je collega’s echt weten over je job/team/entiteit?
Dat de Westerschelde een heel druk vaargebied is!
Met onze nieuwe geavanceerde redeboten zorgt de bemanning voor een vlotte beloodsing aan de scheepvaart van en naar de grote havens in Vlaanderen.

Hoe anders zijn je werkdagen nu vs. pre-corona?
In principe is er weinig veranderd: ik werk dezelfde hoeveelheid uren en de werkzaamheden zijn ook hetzelfde. Enkel mijn locatie kan wisselen en dat is dan ook het enige verschil met het pre-corona tijdperk.

Waar werk je meestal? Thuis of op de werkvloer?
Momenteel werk ik twee dagen op kantoor en drie dagen thuis. De kantoordagen zijn voor mij erg belangrijk om zo contact te houden met de werkvloer. Personeelszaken kunnen nu eenmaal niet allemaal op afstand worden uitgevoerd. Persoonlijk contact is immers een belangrijke factor van een goede werksfeer. Op kantoor is mijn werkplek zodanig ingericht dat met alle COVID-19 maatregelen rekening gehouden werd.

Heb je nog contact met je collega’s?
Ja. Met mijn administratieve collega’s spreek ik dagelijks via de applicatie Teams en/of telefonisch. Mijn varende collega’s zie ik op kantoor met gepaste afstand en we bellen ook regelmatig.

Wat geeft je moed om te blijven doorgaan nu?
Operationeel gezien is er voor mij niets veranderd. De planning gaat door, de schepen moeten blijven varen, dat heeft de COVID-19 crisis niet veranderd. Mijn werkomgeving is zodanig ingericht dat ik overal en op ieder tijdstip kan inloggen in de systemen om mijn taken uit te voeren en onvoorziene problemen kan oplossen.

Heb je iets geleerd uit deze periode?
Een goede samenwerking is essentieel! Naast een duidelijke taakverdeling is het ook heel prettig dat collega’s elkaar kunnen opvangen door de kennis van elkaars werk. Daardoor kan “een post” ook op afstand moeiteloos blijven functioneren.

Wil je nog iets kwijt aan je collega’s?
Ik ben alle collega’s in Vlissingen heel dankbaar voor hun tomeloze inzet. Vooral tijdens de beginperiode van de COVID-19-crisis was werkelijk alles onzeker, maar toch hebben zij de dienst 100% operationeel gehouden. Daar ben ik erg trots op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *