De strandredders staan terug op post!

Vanaf dinsdag 15 juni vind je in elke kustgemeente minstens één geopende redderpost

“We zijn klaar voor een fantastische zomer”, zegt de voorzitter van IKWV Daphné Dumery. “Onze 82 reddersposten, verspreid over zo’n 34 km strand, zijn vanaf 1 juli opnieuw dagelijks open van 10u30-18u30.
Vanaf 15 juni kan je bovendien in elke kustgemeente op minstens één redderspost terecht voor een veilige plons in het water. Zo kan iedereen genieten van het strand en de zee in zijn/haar favoriete badplaats.
Op de website kan je per gemeente nagaan op welke post(en) je terecht kan.”

Net zoals vorige zomer blijft Covid-19 impact hebben op de werking van de strandreddingsdiensten. We rekenen er dan ook op dat de strandbezoekers ook dit jaar hun gezond verstand gebruiken en de nodige veiligheids-maatregelen in acht nemen.
De strandbezoekers kunnen er echter van op aan: de strandredders staan voor hen klaar!

Gekend zeezicht in de zomermaanden: de reddingsboten staan paraat ®ikwv

Zeereddingsdienst

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Zee en strand associëren we vaak met vakantie en ontspanning. Maar de zee kan ook gevaarlijk zijn. Het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende staat elke dag 24/7 paraat. Als er een ongeval is op onze Noordzee, komt de eerste oproep daar binnen en verloopt de verdere coördinatie vanuit het MRCC Oostende. Vanzelfsprekend is een goede afstemming en communicatie met àlle partners essentieel. In de zomermaanden zijn de strandredders vaak het eerste aanspreekpunt bij problemen op het strand en in de branding. Het is erg belangrijk dat ze in goede verbinding staan met de diensten van de zeereddingsdienst, zodat het MRCC in geval van nood de varende en de vliegende eenheden kan activeren. Wij voorzien via het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust de centrale communicatieapparatuur voor de strandredders. Hierdoor garanderen we een goede communicatie tussen strandredders onderling en de zeereddingsdienst van het MRCC.” 

De contactgegevens van het MRCC

Meer dan redden: preventie!
Vorig jaar kwamen de strandredders 594 keer tussen voor baders en watersporters in moeilijkheden. Daarnaast vervulden ze ook een belangrijke rol voor 1079 verloren gelopen personen. “Wij zijn het eerste aanspreekpunt van de toeristen op het strand. Een onmisbare schakel!”, besluit Dumery.

“Maar ook preventie en sensibilisering zijn onze stokpaardjes: via diverse campagnes maken we de strandbezoekers ervan bewust dat ze in eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor een geslaagde en veilige strandvakantie.”

Zo worden er voor het achtste jaar op rij 750.000 gratis polsbandjes met de afbeeldingen van Samson en Plop verdeeld. Dit initiatief wordt mogelijk gemaakt door Studio100, AXA en de Vlaamse Milieumaatschappij.

Redders blijven ook aandacht schenken aan het risico dat diepe putten graven met zich meebrengt en ze blijven uiteraard ook waarschuwen voor de gevaren van de zon.

Polsbandjes met gegevens op: een grote hulp ®ikwv

Binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde: geen sinecure

Binnenvaartpassagiersschepen zitten in de lift. Elk jaar vinden meer en meer binnenvaartpassagiersschepen hun weg naar de Westerschelde. Het coronavirus zorgde voor een onderbreking van het cruisetoerisme. Maar binnen afzienbare tijd kan het terug op gang komen. De Westerschelde is echter geen eenvoudige rivier om te bevaren. Hieronder lees je waar je op moet letten en welke regels je in acht moet nemen. We zetten alles nog eens op een rijtje in onze gloednieuwe folder!

De Westerschelde strekt zich uit over Nederlands en Belgisch grondgebied. Drie instanties waken over een veilige en vlotte scheepvaart op de Westerschelde: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de verkeerscentrales en de loodsen. Maar binnenvaartpassagiersschepen dragen vooral zelf een grote verantwoordelijkheid om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde veilig te laten verlopen.

Een rivier vol uitdagingen

Eric Adan, diensthoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij Rijkswaterstaat Zee en Delta: “De Westerschelde is een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Elke dag deelt een groot aantal zeeschepen de Westerschelde met binnenvaart en pleziervaart. Mastodonten volgeladen met containers varen naast riviercruises-schepen en plezierjachtjes. Het is opletten geblazen om dat allemaal zonder kleerscheuren te laten verlopen. Het aantal binnenvaartpassagiersschepen stijgt bovendien elk jaar, wat het scheepvaartverkeer nog drukker maakt.”

“Naast de drukte, kan ook de golfslag een reëel gevaar vormen. Binnenvaartpassagiersschepen zijn door hun bouw kwetsbaarder voor hoge golfslag dan andere schepen. Bovendien hebben ze vaak een groot aantal opvarenden (vergeleken met een binnenvaartschip of zeeschip). Als er iets mis gaat, zijn er meteen veel meer mensen in gevaar. Daarom is varen voor binnenvaartpassagiersschepen maar toegestaan tot een maximale golfhoogte van anderhalve meter”, vervolgt Rebecca Andries, Vlaams hoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

De Westerschelde is bovendien een open zeearm, die onderhevig is aan het getij. De verschillen in waterstand tussen eb en vloed zijn groot. Bij laagtij komen tal van zandbanken bloot te liggen, waarop schepen kunnen stranden. Er zijn ook verraderlijke stromingen die een gevaar kunnen betekenen. Ook daar moeten binnenvaartpassagiersschepen rekening mee houden.

Regels op het water

Om het vaarverkeer veilig te laten verlopen, moeten binnenvaartpassagiersschepen een aantal regels volgen:

  • Kennis hebben van de marifoonprocedures. Via de marifoon dienen schepen hun binnenkomst in het vaargebied mee te delen. Alle info over de marifoonprocedures is terug te vinden via deze link.
  • Communiceren in het Nederlands of in het Engels.
  • Het aantal personen aan boord van het schip melden bij binnenkomst van het gebied.
  • Varen is toegestaan bij een golfhoogte van maximaal anderhalve meter en een zicht van minimaal 1000 meter
Deze info is terug te vinden in onze gloednieuwe folder ‘Binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde, info & reglementering’.

Gentse Meulestedebrug is opnieuw open voor alle verkeer

Vandaag is de Meulestedebrug, een cruciale verkeersader in de Gentse havenregio, opnieuw in gebruik genomen. De Meulestedebrug liep op 24 oktober 2020 ernstige schade op door een aanvaring van een binnenschip. De brug werd onmiddellijk afgesloten met heel wat verkeershinder als gevolg. In nauw overleg tussen De Vlaamse Waterweg, stad Gent, North Sea Port, Voka en het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) werden verschillende maatregelen getroffen om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, waaronder de inzet van het extra veer. Vandaag eindigen de ‘minder hinder’-maatregelen en gaan we stilaan terug over naar de reguliere dienstverlening.

Meer dan 547 000 gebruikers geholpen

De Vlaamse Waterweg liet de tijdelijke vaste fiets- en voetgangersbrug, die nog gebruikt werd tijdens de vorige herstellingswerken, opnieuw installeren vlak naast de Meulestedebrug. Zo konden fietsers en voetgangers oversteken via de tijdelijke brug zonder een omleiding te volgen. Daarnaast voorzag Vloot een extra veer in Langerbrugge om het kanaal Gent-Terneuzen over te steken. Het extra veer voer op weekdagen tussen 7 en 19 uur om de wachttijden tijdens het drukste moment van de dag te beperken.

In totaal namen meer dan 547.000 gebruikers het veer tijdens deze periode. Dit is een stijging van 43% in vergelijking met een normale, coronavrije periode.

North Sea Port en Vloot leidden extra personeelsleden op om deze tijdelijke capaciteitsverhoging mogelijk te maken. Door de inzet van een tweede veerboot kon een vlotte dienstverlening gegarandeerd worden. Bedankt aan alle collega’s voor de extra inzet de voorbije periode!

Lees het volledige persbericht van De Vlaamse Waterweg hier.

foto: pre-corona